Türkiye Haber Portalı Logo 2
Türkiye’ye Müzeciliği Getiren İsim Osman Hamdi Bey Tunceli’de

“Türkiye’ye Müzeciliği Getiren İsim”: Osman Hamdi Bey Tunceli’de

Tunceli Müzesi’nde; Osman Hamdi Bey “Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu” adı altında, “Türkiye’ye Müzeciliği Getiren İsim” aynı zamanda ressam ve arkeolog olan Osman Hamdi Bey Sergisi ile, 21 sanatçının farklı tekniklerde hazırladıkları 38 eseri sanat izleyicisiyle buluşturuyor.

Küratörlüğü Caner Kemahlıoğlu tarafından yürütülen proje Tunceli kentinin Müze Müdürlüğü, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ile Valiliği tarafından da desteklenmektedir. Sergi programı Mayıs ayından, Eylül ayına kadar devam edecektir.

Osman Hamdi Bey Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu Sergisinin 2. Durağı Tunceli Müzesi (6)

17 – 24 Mayıs 2024 Müzeler Haftasına özel, Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu bünyesinde sanat izleyicisiyle buluşan sanatçılar ve eserleri:   

Muhammet Hızır Yüksel – “İlahiyatçı’ya Yeni Yorum”, Metin Aykanat – “Silah Taciri’ne Yeni Yorum”,  Ali Rıza Kanaç – “Şehzade Türbesinde Derviş’e Yeni Yorum”, Özgür Boran Gültekin – “İlahiyatçı’nın Rahlesi”ve “Atatürk”, Şerife Meral Eşmeler – “Yeşil Cami’de Kur’an Dersi”, “Şehzade Türbesinde Derviş” Eserlerine “Kalsedon Taşı Üzerine Yeni Yorum”, Onur Kavas – “Kaplumbağa Terbiyecisi”, “İzzettin Keykavus” ve “Kur’an Okuyan Kız” Çinileri, Dilara Nur Kahraman – “Osman Hamdi Bey ve Baltazzi”, “Özel Tasarımı”, Buse Akdoğan – “Sivas’ın İlk Müzesi Buruciye Medresesi”, “Sivas Lisesi” Büşra Meydan – “Kur’an Okuyan Kız”, Deniz Serkan Özcan – “Pembe Başlıklı Kız”, Günsu Saraçoğlu – “Deve Kuşu Yumurtası Üzerine İki Müzisyen Kız”, Fadime Yıldırım – “Özgün Posta Pulları”, Erdoğan Paksoy – “Geleceği Terbiyecisi I ve II” ve “Sarı Saçlı, Mavi Gözlüm”, Melih Can – “Ab-ı Hayat Çeşmesi”, Oğuzhan Bahadır Coşkun “Geçmişin İzinde Naile Hanım”, Gizem Tokay “İstanbul Hanımefendisi”, Okan Karakaya “İki Müzisyen Kız”, Turgay Çakmak “Atatürk” ve Ayşegül Baş – “Esmaül Hüsna”.

Osman Hamdi Bey Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu Sergisinin 2. Durağı Tunceli Müzesi (1)

Arkeolog ve Ressam olan Osman Hamdi Bey, Sivaslı bir ressam olsaydı Sivas’taki tarihi dokuları ve motiflerini eserlerine nasıl yansıtırdı?” düşüncesiyle yola çıkılarak hazırlanan sergi 2024 yılının Müzeler Haftasına Özel olarak 4 ay boyunca Tunceli Müzesi’nde ziyarete açılacaktır.

Mekânların Tarihi Dokusunda, Tarihe Pencere Aralamak

Osman Hamdi Bey’in müzeci yönünün ülkemiz adına katmış olduğu değerlerden de yola çıkarak, sergi yerlerinin geçmişten kalma bir mekân, tarihi bir müze olmasını belirten Kemahlıoğlu, serginin yeni mekanını Tunceli Müzesi olarak belirleyip, Tunceli kentinin önemli tarihi yapılarından biri ile koleksiyon sergisinin açılış hazırlıklarına başladığını belirtti. Şehri farklı bakış açılarıyla değerlendiren Kemahlıoğlu, koleksiyonda tercih edilen mekânlarda insanların mekânlara olan etkisini de bir yandan sorguluyor. Yeni ve farklı bir bakış açısıyla koleksiyon sanatçılarından bazıları ile görüşen Kemahlıoğlu, “Eğer Osman Hamdi Bey Sivaslı Bir Ressam Olsaydı” başlığından ilhamla eserlere bu paralelde yaklaşırlarken kentin tarihi yapılarını ve öykülerini keşfederken diğer yoldan da Osmanlı’nın ve Batının orijinalliğini de koruyarak yeni halleri üzerine durulduğunu açıkladı.

Osman Hamdi Bey Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu Sergisinin 2. Durağı Tunceli Müzesi (4)

Özgür’ün Penceresinden Anadolu “Solo Sergi”

Küratörlüğünü üstlendiğim Özgür Boran’ın solo sergisine son hazırlıklarımızı tamamlayıp 17 Mayıs 2024 günü müzeler haftası özel program kapsamında Tunceli Müzesi’nde sanatseverleri ile buluşmaya hazırlanıyor.

Sanatçısının eserlerine yaklaşımı; Bir çeşit ifade biçimi olan sanatta, yaşanılan toplumun realiteleri ve bu realitelerin sanatçının kimliği üzerindeki izleri sanat eserinde kendini yeniden var etmektedir.

“Özgürce” adlı resim sergisinde yer alan eserlerde ilk etapta, sanatçının doğduğu coğrafyanın köy evlerinin duvarlarda yer alan duvar halıları, kadim imgelerin yer aldığı resimler ve bunlara iliştirilen ataların fotoğrafları ile başlanmıştır. Atalar kültünün bir göstergesi olan bu dizayna, her sabah seherle uyanan hane halkının güneşe ve ataya selamı süregelen bir inançsal ritüeldir.

Toprakla ve hayvancılıkla uğraşan bu yoksul köylü kesimin bir diğer göstergesi olan ayakkabıları, “Karalastik” serisine konu olmakla beraber, sınıfsal bir gösterge olarak resimde kullanılmıştır. Devamında olan çalışmalarda çeşitli toplumsal sınıflar ayakkabı imgesi üzerinden ifade edilmiştir.

Toplumsal cinsiyetin ve kadın imgesinin, kadın saçı üzerinden anlam bulduğu resim serisi sergide yer alan diğer çalışmalardır. Kadın saçı, kadının hem bir kimlik göstergesi hem de başkaldırı aracıdır. Aidiyet kavramına da karşılık gelen kadın saçı çeşitli kurgular içinde hikayeleri ile yer almaktadır.

Sanatçı, resim serüvenine toplumsal cinsiyet ve kültürel değerleri olan geleneksel imgeleri konu alan çalışmalarla devam etmektedir.

Osman Hamdi Bey Kemahlıoğlu Özel Koleksiyonu Sergisinin 2. Durağı Tunceli Müzesi (5)

Sergi Mekanı: Tunceli Müzesi

1935-1937 yılları arasında askeri kışla olarak inşa edilmiştir. 1949 yılına kadar askeri kışla binası olarak kullanıldıktan sonra Millî Savunma Bakanlığından Maliye Bakanlığına devredilmiştir. Maliye Bakanlığına devrinin yapılmasından sonra bir tadilat geçiren yapı, 1949 yılından 1990’lara kadar memur lojmanları olarak kullanılmıştır. 2015 yılı şubat ayına kadar yaklaşık 65 ailenin içinde yaşadığı bir yer olmuştur. Erken Cumhuriyet Dönemi özelliği göstermesi nedeniyle Erzurum Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından tescillenen bina, hazırlanan proje ve yapılan yazışmalar sonrasında 2015 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne, Tunceli Müzesi olarak kullanılmak üzere tahsis edilmiştir.


Index Sitemap URL List

Turhapo Logo 2
Türkiye Haber Portalı Logo 2
Türkiye News Portal Logo